Om fraflytningssynet
For at sikre dig den bedst mulige fraflytning fra din lejebolig, forklarer vi her, hvad der sker på fraflytningssynet – og hvad du skal være særligt opmærksom på.
Boligen skal være tømt og rengjort til fraflytningssynet, som ligger cirka 10 hverdage før din frigørelsesdag. Det giver Heimstaden mulighed for at foretage eventuel istandsættelse, før den næste lejer flytter ind.
Hvad står du for at istandsætte?
I din lejekontrakts paragraf 11 kan du læse, hvordan du har pligt til at aflevere – og eventuelt istandsætte – lejeboligen, når du flytter. Du skal normalt aflevere lejligheden i samme stand, som da du overtog den, enten som:
- Nyistandsat
- Løbende vedligeholdt
- Som beset
Uanset om du selv står for istandsættelse eller får en håndværker til det, skal istandsættelsen skal være udført i en ordentlig, håndværksmæssig kvalitet. Hvis istandsættelsen ikke kan godkendes, udfører vi arbejdet på din regning.
De forhold, som eksisterede ved din indflytning, og som fremgår af din indflytningsrapport, hæfter du selvfølgelig ikke for.
Du skal også huske at gøre boligen grundigt rent ved fraflytning – det gælder både overflader, køkkenskabe og hårde hvidevarer, inkl. ovnplader, emhætte og afrimning af fryser.
Fliser, armaturer og toiletkumme skal også være renset for kalk. Hent vores tjekliste til rengøring her.
Hvis Heimstaden skal stå for istandsættelsen
Du kan også vælge at lade Heimstaden så for istandsættelsen. Det gør langt de fleste fraflyttende lejere.
Vi har faste leverandører til istandsættelse, hvor vi har forhandlet de bedst mulige priser i forhold til den nødvendige kvalitet og den volumen af fraflytninger/indflytninger, vi har på tværs af landet.
Det er vigtigt for os at understrege, at Heimstaden ikke tjener på en istandsættelse, da dette er udlagt til de håndværkerfirmaer, der udfører opgaven.
Leder du efter:
Det sker på fraflytningssynet
På flyttesynet gennemgår Heimstadens synstekniker lejemålet sammen med dig, og noterer det i fraflytningsrapporten, hvis der er ting, som kræver udbedring eller istandsættelse.
I går rummene igennem et ad gangen, ligesom til indflytningssynet, og registrerer, hvad der skal udføres i boligen – og om det er dig eller Heimstaden, som skal betale for arbejdet.
Vi noterer bl.a. om:
- Der er ordentligt rengjort indvendigt i boligen på alle overflader og hårde hvidevarer
- Der er fjernet algebelægning på altan eller terrasse
- Der er spartlet og malet jævnt og dækkende
- Der er store ridser eller hakker i gulvet, karme eller træbordplader
- De tekniske installationer og hårde hvidevarer virker korrekt
- eller om der f.eks. er døre eller vinduer, der binder?
Vi aflæser også forbrugsmålere – vær dog opmærksom på, at de først afmeldes endeligt efter istandsættelsesperioden, altså på frigørelsesdatoen. HUSK at du selv skal afmelde el.
Når vi har gennemgået boligen, underskriver begge parter fraflytningsrapporten og du modtager med det samme en digital kopi.
Til sidst afleverer du alle udleverede nøgler og nøglechips til lejemål, postkasse, skur, kælderrum, parkeringskælder osv. til synsmedarbejderen.
– Du er nu formelt flyttet ud af boligen og håndværkerne går i gang med at klargøre til næste beboer.
Undgå unødige omkostninger – dette bør du være ekstra opmærksom på:
- Ekstra rengøring, særligt ovn og ovnplader samt afkalkning af badeværelse
- Afrimning og rengøring af fryser
- Udskiftning af defekte halogenpærer i køkken og på badeværelse
- Nedtagning af efterladte gardiner, lameller og/eller persienner
- Bortskaffelse af storskrald/øvrige efterladte ejendele (også i skur eller depotrum – og på fællesarealer)
Bemærk også at der kan gælde forskellige regler for, hvorvidt vinduer skal være vasket indvendigt og/eller udvendigt ved fraflytning – dette fremgår af din lejekontrakt.
Efter fraflytningssynet
Hvis noget er gået i stykker i din bolig – eller der mangler at blive malet, afslebet gulve, eller gjort rent – håndterer Heimstaden dette efter fraflytningssynet. Prisen for udbedring vil blive fratrukket dit depositum.
Der går typisk seks til otte uger fra frigørelsesdatoen – altså når du ikke længere betaler husleje – til dit endelige depositum afregnes. Det er den tid, det tager for os at istandsætte boligen, indhente fakturaer på det udførte arbejde og udarbejde den endelige flytteopgørelse.
Vi bestræber os altid på at afregne konti så hurtigt som muligt. Det kræver dog, at vi har modtaget alle fakturaer mv., før vi kan lave den endelige flytteopgørelse. Nogle gange kan det tage et stykke tid.
Vand og varmeforbrug afregnes fra forsyningsselskaberne. Det er helt normalt, når man fraflytter en bolig, at opgørelsen for vand og varme kommer senere.
I din lejekontrakt kan du se, hvornår vand- og varmeregnskab afsluttes – og hvornår du kan forvente at modtage den endelige opgørelse for dette.