Brug Google til at oversætte siden. Heimstaden er ikke ansvarlig for oversættelsen.

Beboer

Heimstadens
beboerundersøgelse

TUSIND tak for jeres input!

To read this message in English, click here.

Cirka 6.000 beboere har besvaret Heimstaden Danmarks beboerundersøgelse – det er vi meget taknemmelige for.

Resultatet bruger vi til at se, hvor vi gør det godt og hvor vi kan gøre det lidt bedre på tværs af Heimstadens afdelinger.

I 2023 rundede Heimstaden 20.000 lejeboliger i Danmark – fordelt på over 400 ejendomme i hele landet: etageejendomme, rækkehuse og singlehuse.

Efter et par hektiske vækst- og omstillingsår for Heimstaden Danmark, har vi fra sommeren 2022 til sommeren 2023 haft fokus på at organisere os, samt ensarte og styrke vores beboerservice i hele landet.

Det kan vi – heldigvis – se at I også har bemærket: særligt når det kommer til jeres oplevelse af vores serviceniveau og profil er vi gået markant frem i undersøgelsen. Det er vi selvfølgelig glade for.

Der er dog også områder, hvor I fortæller os, at vi kan forbedre vores processer og service.

Læs om nogle af de tiltag, vi har fokus på herunder.

Heimstadens beboerundersøgelse 2023

Boliger med omtanke

Hos Heimstaden arbejder vi hver dag for at skabe de bedste rammer for dig som beboer – både i og udenfor din bolig.

Ud over løbende projekter, der skal sikre vedligehold på ejendommene, udvikler vi løbende nye løsninger, der kan bidrage til god beboerservice, nye digitale løsninger, der kan gøre hverdagen smidigere, og tiltag, der kan bidrage til den grønne omstilling og løfte et socialt ansvar.

Samtidig arbejder vi målrettet på, hvordan du møder os i hverdagen – både digitalt, over telefonen, på vores kontorer eller på ejendommen. 

Vi har en vision om at skabe boliger med omtanke for en enklere og bedre hverdag. 

Læs mere om Boliger med omtanke her. 

Tilgængelighed og opfølgning

Det er vigtigt for os, at vores beboere oplever at blive taget alvorligt. Og selvom 73% af jer oplever dette, vil vi gerne have de sidste 27% op i det grønne felt.

Det kan godt være, vi ikke altid er enige om forholdende – men du/I skal altid have fornemmelsen af at blive taget alvorligt.

Derfor vil vi det kommende år bl.a. have særligt fokus på at:

  • Øge den generelle information om, hvad der sker på ejendommen
  • Styrke den direkte dialog med beboeren, når der skal løses en fejl eller mangel – herunder en bedre forventningsafstemning
  • Stille tydeligere krav og forventninger hos vores eksterne håndværkere og serviceleverandører om det samme
  • Være mere synlige på ejendommene, både gennem dialogmøder, beboerevents, og vores nye tiltag HeimDay, hvor Heimstadens medarbejdere besøger en række ejendomme i foråret.

Læs mere om Heimstadens beboerunivers her. 

Fokus på digital tilstedeværelse

Hos Heimstaden ønsker vi at være tilgængelige, når behovet opstår. Derfor har vi udskiftet det tidligere telefonsystem, vi har fået ny skadesservice i Østdanmark, og hele 85% af vores beboere benytter i dag MinBolig, som tre ud af fire af jer vurderer god eller meget god.

Mere end 77% svarer, at det er nemt at anmelde fejl og mangler – og samtidig har vi fået vores gennemsnitlige ventetid på telefonerne ned på under tre minutter.

Vi har også arbejdet med at forny indholdet på Heimstadens Hjælpecenter, hvor du nemt kan søge i generelle spørgsmål og svar. Det har medført en stigning på 800% i besøgstallet.

Vi vil i det kommende år fortsætte arbejdet med at skabe nem adgang til digitale løsninger, du kan tilgå, når det passer dig – og sikre at du finder relevant indhold.

Samtidig har vi fokus på at udarbejde endnu flere tips og vejledninger til praktiske forhold i din bolig.

Besøg Heimstadens Hjælpecenter her.

Styrke beboerkommunikationen

Et område, vi har haft stort fokus på gennem flere år er rettidig beboerinformation i øjenhøjde; både når det drejer sig om den generelle information og hvad der skal ske på ejendommen.

Vi er gået flot frem i årets måling, men I fortæller os også, at vi godt kan gøre det endnu bedre. Derfor vil vi fortsætte nogle af de allerede igangsatte initiativer og følge op med nye.

Indsatserne tæller bl.a.:

  • Særskilt dialog med ejendomme, hvor beboerne i høj grad efterlyser mere information – for at høre, hvad vi kan gøre bedre eller måske bare anderledes.
  • Øge den generelle information om, hvad der sker på ejendommen
  • Udarbejde særlige informationsmaterialer i forbindelse med fraflytning, som du kan finde på beboersiden (hvor du også finder information om kontrakt og indflytning)
  • Udarbejde vejledninger og hjælpevideoer i relation til boligen.
  • Understøtte dialogen med de enkelte ejendomme gennem beboerrepræsentationer.

Naboskab og nybyggeri

Når mange beboere på én gang flytter ind i nybyggeri, tager det noget tid, før ejendommen samt boligkvarteret ”falder til” og naboskabet blomstrer.

Derfor vil vi også udarbejde særligt informationsmateriale for beboere, der flytter i nybyggeri.

Vi vil også afholde beboerevents seks til ni måneder efter indflytning (dog ikke i vintermåneder), hvor vi kan samle op på de forhold, der fylder på ejendommen – og forhåbentlig give næring til godt naboskab.

Læs mere om Heimstadens ejendomme her.

Sådan måler vi på beboertilfredsheden

Vi måler løbende på beboertilfredsheden blandt Heimstadens lejere. Det er et vigtigt værktøj for at vi lever op til de produkt- og serviceniveauer, som vi ønsker at tilbyde.

På vores koncernhjemmeside kan du læse mere om hvordan vi arbejder med beboerservice – og se resultaterne fra de lande, vi er til stede i.

Gå til Heimstadens koncernhjemmeside her.