Brug Google til at oversætte siden. Heimstaden er ikke ansvarlig for oversættelsen.

Info vedr. coronavirus

Sådan studerer du hjemmefra

Hvordan sikrer du effektive studiedage derhjemme, når overskuddet er ved at nå et lavpunkt? Med disse små tips kan du komme nemmere gennem hverdagen, når det hele er vendt på hovedet.

Udgivet den 19. januar 2021

Studielivet er ofte lig med forelæsninger i store auditorier, lange dage – og nætter – med din læsegruppe og sociale arrangementer på universitetet.

Under COVID er der vendt op og ned på den hverdag, vi kendte. I steder står den nu på onlineundervisning og venner på distance – det er naturligt, hvis dit overskud har ramt et lavpunkt.

Hvordan holder du gejsten oppe – og får struktur på en anerledes hverdag – mens du studerer hjemmefra? Det giver vi syn på her.

Vær sammen på distancen

For at holde det mentale overskud oppe, er det vigtigt, du ikke føler sig socialt isoleret.
Find alternative måder at holde kontakten med din studiegruppe og medstuderende.

Du kan sagtens have et online, virtuelt fællesskab, hvor I både kan diskutere studierelaterede emner og bruge hinanden til at tale om andet end lektier, forelæsninger og eksamen.

Husk at pleje dit sociale helbred.

Læs også: Undgå mørke- og coronakuller

Sæt struktur på hverdagen

Skab en struktur i din hverdag og indfør nogle rutiner, som fungerer for dig. Det kan måske hjælpe dig at lave en tidsplan, hvor du sætter et vist antal timer af til at studere hver dag.

Stå op til fast tid, hop ud af pyjamassen og husk at spise morgenmad, inden du går i krig ved computeren.

Hvis du skemalægger din uge, så husk at inkludere pauser i dit selvstudie – både til frokost og til at gå en tur i den friske luft.

Sørg for en god arbejdsstation

Etabler en god arbejdsstation, hvor du sidder behageligt, hvor der er lys og hvor du har ro til at fordybe dig.

Sofaen er ikke nødvendigvis det bedste studiespot. Så kom ud af sengen og sofaen og find et godt sted i din lejlighed, hvor du kan arbejde – f.eks. ved dit skrivebord eller spisebord.

Husk god belysning – og hvis du ikke har en stor skærm, kan du overveje at investere i en opsats, tastatur og mus til den bærbare. Det vil både din nakke og skuldre takke dig for!

Uden mad og drikke…

Plej dig selv og lav noget god, sund mad, så du har overskud til at studere. Et sundt og solidt måltid hjælper dig med at fokusere. Derudover er det vigtigt at lufte ud, så du får frisk ilt til hjernen i løbet af dagen.

Du skal også sørge for at få en god nats søvn, det gør nemlig din indlæring mere effektiv. Du kan f.eks. prøve at gå i seng og stå op på faste tidspunkter.

Læs også: Derfor bør du lufte ud – hver dag

Sæt mål for dig selv

Selvom du arbejder hjemmefra, skal dine mål også matche din motivation. Sæt realistiske mål for dig, så du kan holde gejsten oppe – om du vil aflevere før tid, forstå et specifikt emne eller læse forud med næste uges lektier, så sæt nogle klare mål for dig selv, som du kan overholde i en anerledes hverdag.

Læg telefonen væk

Når vi sidder hjemme, er det nemmere at blive distraheret – især af mobilen. Læg din telefon fra dig, så du bedre kan fokusere og koncentrere dig om undervisningen eller afleveringen. Du behøver ikke gemme telefonen helt væk, men begræns telefontiden til dine pauser.

Søg hjælp

Oplever du problemer, eller har du spørgsmål, så kontakt dit uddannelsessted. Dine undervisere, studievejledere og administration kan sikkert hjælpe dig. Det er vigtigt, at du ikke føler, at du er alene – det garanterer vi dig i øvrigt for, at du ikke er!

Læs mere om Heimstadens studie- og ungdomsboliger