Brug Google til at oversætte siden. Heimstaden er ikke ansvarlig for oversættelsen.

Info vedr. coronavirus

Helene fra HR

I ’Mød Heimstaden’ fortæller kolleger fra forskellige afdelinger om deres arbejde i Heimstaden – og hvordan de skaber boliger med omtanke.

Udgivet den 3. februar 2020

HR-afdelingen er både er på banen, når der skal rekrutteres nye medarbejdere, når vi skal sige farvel til gode kolleger, når der skal tænkes i medarbejder- og ledelsesudvikling, personalepolitikker, pensionsordning, APV’er og den årlige MUS. Læs med her, hvor du kan møde Head of HR i Heimstaden Danmark, Helene.

Helene trådte ind ad døren til Heimstaden i januar 2019 og har dårligt siddet stille siden: Alene sidste år, blev der ansat 65 nye medarbejdere og hvad der for få år siden var en lille iværksætter-virksomhed, er i dag en god mellemstor virksomhed og del af en koncern, som tilsvarende er vokset.

Derfor har Helene også været med til at bygge HR-platformen op fra bunden. Et arbejde, der fortsat præger dagligdagen.

Hvordan ser din dag typisk ud?

“Den varierer meget. Helt overordnet har vi en bred kontaktflade dagligt – det inkluderer alt fra møder om arbejdsmiljø til konceptudvikling både lokalt og på koncernniveau, coaching af ledere og medarbejdere og meget mere.”

En stor del af arbejdet handler om at få hele platformen og årshjulet på plads, fx en ting som APV (Arbejdspladsvurdering, red.), der skal ud at leve i de enkelte afdelinger og med strategiske indsatsområder for hele Heimstaden Danmark.

(artiklen fortsætter under billedet)

“Derudover bruger vi løbende tid på medarbejder- og ledelsesudvikling, forvaltning og formidling af personalepolitikker, håndtering af personalesager – og så selvfølgelig rekruttering og onboarding af nye medarbejdere. Der er ikke to dage, der er ens,” forklarer Helene.

Rekruttering har fyldt meget i 2019 – og gør det fortsat – da Heimstaden er gået fra at være ca. 40 med-arbejdere til over 125. Det giver selvsagt også travlhed i HR-afdelingen.

Læs også: Mød Heimstaden – Peter fra Investment Management

“Vi er på en vækstrejse, hvor man som HR-afdeling naturligt har en rolle. Sidste år opbyggede vi tre nye afdelinger i huset og fik alle kompetencer in-house. At få processerne ud der, hvor de hører til i huset, har gjort noget helt rigtigt for os,” siger Helene og fortsætter:

“Alle er afhængige af hinandens kompetencer på kryds og tværs, og derfor er vores supportfunktion som HR-afdeling også helt centralt i vores arbejde. Vi har fået så mange forskellige faggrupper ind og det er motiverende at følge med i, hvordan alle løfter i flok”.

Hvorfor valgte du at arbejde hos Heimstaden og hvad er det bedste ved dit job?

“Det vigtigste, er klart de mennesker, jeg arbejder med hver eneste dag. Det er dem, der får tingene til at lykkes og er drivkraften. Derudover er det variationen og forskelligheden i opgaverne – både de strategiske og operationelle opgaver,” siger Helene.

Det er et krævende job, både fagligt og menneskeligt, da man skal have antennerne ude, have mange opgaver i spil på en gang og samtidig have tid og forståelse for den aktuelle situation.

Læs også: Mød Heimstaden – Johan fra Asset Management

“Du skal evne at sætte dig ind i andres situationer og samtidig kunne bevare det forretningsmæssige fokus. Derfor sætter jeg også pris på at være i en virksomhed, hvor der er en professionel tilgang til tingene, men samtidig en jordnær kultur, hvor alle bliver hørt,” lyder det fra HR-chefen, som netop føler motiveret, når samarbejdet blomstrer og alle føler sig involveret.

“Transparens og involvering er de mest essentielle nøgleord for mig og er forhåbentlig også med til, at vi kan skabe de bedste arbejdsvilkår for vores medarbejdere – og derigennem skabe de bedste rammer for vores beboere.”

’Boliger med omtanke’ – hvad betyder det for dig?

“Til trods for at vi ikke sidder med direkte beboerkontakt, betyder det stadig meget. Jeg – og alle medarbejdere – taler ind i vores fælles værdisæt om at tage hensyn til vores medarbejdere, beboere, samarbejdspartnere og det samfund, vi er en del af. At man som person kan stå inde for vores værdier og strategier er helt essentielt,” fortæller Helene og fortsætter.

“Vi vil skabe de bedste rammer for vores beboere og kommende lejere og det er supervigtigt, at der bliver fokuseret på faktorer som samfundsansvar, medarbejderforhold og bæredygtighed.”